Червоноградське міське управління юстиції

Статистика



Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу



Роз'яснення Закону України "Про адміністративні послуги"

Верховна Рада України ухвалила Закон "Про адміністративні послуги". Закон України "Про адміністративні послуги" розроблено з метою створення доступних та зручних умов для реалізації та захисту прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб щодо отримання адміністративних послуг, запобігання проявам корупції під час надання адміністративних послуг. Завданнями Закону є визначення основних засад діяльності суб'єктів надання адміністративних послуг, прав і обов'язків фізичних та юридичних осіб щодо отримання адміністративних послуг. Законом пропонується: визначити поняття адміністративна послуга та принципів її надання, суб'єкта надання адміністративної послуги, засад його діяльності, обов'язків адміністративного органу, в тому числі, щодо забезпечення права одержувачів адміністративних послуг на одержання повної та достовірної інформації про порядок та строк надання адміністративної послуги; встановити, що лише законом визначається вичерпний перелік адміністративних послуг; встановити заборону делегування суб'єктам господарювання повноважень з надання адміністративних послуг. При цьому передбачається можливість делегування у разі якщо це передбачено законом таких повноважень лише бюджетним установам, що перебувають у сфері управління відповідних адміністративних органів; встановити заборону адміністративним органам (крім бюджетних установ, яким відповідно до закону делеговано повноваження з надання адміністративної послуги) надавати платні господарські послуги; визначити критерії, за якими встановлюється розмір плати за послуги, порядок встановлення плати за надання адміністративних послуг; запровадити порядок, за яким фізична особа має право на отримання адміністративної послуги у відповідному адміністративному органі чи центрі з надання адміністративних послуг, незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування такої особи, а оплата повної вартості платної адміністративної послуги здійснюється одноразово за весь комплекс робіт; передбачити надання адміністративних послуг через центри надання адміністративних послуг; запровадити інститут адміністратора центру надання адміністративних послуг; визначити механізм взаємодії центрів надання адміністративних послуг з адміністративними органами; функціонування Єдиного державного порталу адміністративних послуг; надання адміністративних послуг шляхом використання засобів телекомунікації під час надання адміністративних послуг; передбачити персональну відповідальність за виконання вимог цього Закону на керівників адміністративних органів, посадових і службових осіб, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги, та на адміністраторів. Прийняття Закону України "Про адміністративні послуги" сприятиме впорядкуванню та подальшому розвитку системи надання адміністративних послуг на чітко визначених правових засадах, що дозволить забезпечити потреби споживачів адміністративних послуг, захист гарантованих та охоронюваних законом їх прав та інтересів. У даному законі містяться такі визначення: - адміністративна послуга – прийняття згідно із законом за зверненням фізичної або юридичної особи адміністративного акта, спрямованого на реалізацію та захист її прав і законних інтересів та/або на виконання нею визначених законом обов'язків; - адміністративний орган – орган виконавчої влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, посадова чи службова особа такого органу, комісія, палата, уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги, а також бюджетна установа, що належить до сфери управління відповідного органу, якій згідно із законом делеговано повноваження з надання адміністративних послуг; - адміністративний акт – рішення (ліцензія, дозвіл, висновок, свідоцтво, відмітка в документі, витяг з реєстру тощо) індивідуальної дії, прийняте відповідно до закону адміністративним органом на підставі звернення фізичної або юридичної особи та спрямоване на набуття, зміну чи припинення прав та обов'язків такої особи; - собівартість адміністративної послуги – виражені в грошовій формі витрати адміністративного органу, безпосередньо пов'язані з наданням адміністративної послуги; - центр надання адміністративних послуг – робочий орган міської ради (її виконавчого органу) міста районного (крім міст – районних центрів), обласного, республіканського в Автономній Республіці Крим значення, Київської, Севастопольської міських державних адміністрацій (міський центр), районної, районної у містах Києві, Севастополі державної адміністрації (районний центр, районний у містах Києві, Севастополі центр), обласної державної адміністрації (обласний центр), до якого можна звернутися за отриманням і через який можна отримати адміністративні послуги за принципом "єдиного вікна". Дія Закону поширюється на правовідносини, пов'язані з наданням адміністративних послуг фізичним та юридичним особам. Дія Закону не поширюється на відносини у сферах здійснення державного нагляду (контролю), дізнання, досудового слідства, оперативно-розшукової діяльності, судочинства, виконавчого провадження, нотаріальних дій, виконання покарань, доступу до публічної інформації, застосування законодавства про захист економічної конкуренції, провадження діяльності, пов'язаної з державною таємницею, а також надання бюджетними установами фізичним та юридичним особам послуг на платній або безоплатній основі, які не пов'язані зі здійсненням владних повноважень щодо надання адміністративних послуг. Законодавство у сфері надання адміністративних послуг складається з Конституції України, цього та інших законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері надання адміністративних послуг. Якщо міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж передбачені законодавством України про адміністративні послуги, застосовуються правила міжнародного договору. Державна політика у сфері надання адміністративних послуг спрямовується на створення доступних та зручних умов отримання адміністративних послуг фізичними і юридичними особами. Державна політика у сфері надання адміністративних послуг базується на принципах: 1) законності; 2) рівності; 3) відкритості; 4) оперативності та своєчасності; 5) доступності інформації про надання адміністративних послуг; 6) захищеності персональних даних; 7) зведення до раціонального мінімуму кількості документів та процедурних дій, що вимагаються для отримання адміністративних послуг; 8) неупередженості та справедливості; 9) доступності та зручності для фізичних і юридичних осіб. Адміністративними послугами є: 1) видача, переоформлення ліцензій, видача дублікатів ліцензій на зайняття певним видом господарської діяльності, а також анулювання ліцензій за зверненням фізичної або юридичної особи; 2) видача, переоформлення дозволів та інших документів дозвільного характеру, видача дублікатів таких документів, а також анулювання дозволів за зверненням фізичної або юридичної особи; 3) реєстрація фактів, суб'єктів, прав, об'єктів, легалізація актів (документів); 4) акредитація, атестація, сертифікація, нострифікація, верифікація, проставлення апостилю; 5) інші види діяльності, у результаті провадження яких заінтересованим фізичним та юридичним особам, а також об'єктам, що перебувають в їх власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус. Суб'єктами надання адміністративних послуг є адміністративні органи. У передбачених законом випадках органи виконавчої влади, інші державні органи можуть делегувати в установленому Кабінетом Міністрів України порядку повноваження з надання адміністративних послуг бюджетним установам, що належать до сфери їх управління. Комісії, палати, які відповідно до закону надають адміністративні послуги, та бюджетні установи, яким відповідно до закону делеговано повноваження з надання адміністративних послуг, не можуть делегувати зазначені повноваження іншим бюджетним установам, підприємствам, установам, організаціям, органам, фізичним особам - підприємцям. Бюджетні установи з питань здійснення делегованих їм відповідно до закону повноважень з надання адміністративних послуг підконтрольні адміністративним органам, які делегували такі повноваження. Адміністративний орган, який делегував відповідно до закону повноваження з надання адміністративних послуг, може прийняти рішення про скасування рішення про делегування таких повноважень, а в разі незадовільного здійснення бюджетною установою делегованих їй відповідно до закону повноважень з надання адміністративних послуг зобов'язаний скасувати своє рішення про таке делегування. Прийняття рішення про делегування повноважень з надання адміністративних послуг супроводжується передачею у повному обсязі повноважень, необхідних для надання відповідних адміністративних послуг. Адміністративні органи (крім бюджетних установ, яким відповідно до закону делеговано повноваження з надання адміністративних послуг) не можуть надавати платні господарські послуги. Фізичні, юридичні особи мають право на безоплатне отримання інформації про адміністративні послуги та порядок їх надання, що забезпечується шляхом надання фізичним, юридичним особам безоплатного доступу до Реєстру адміністративних послуг, розміщеного на веб-сторінці Урядового порталу, та інформування таких осіб через засоби масової інформації. Адміністративні органи зобов'язані забезпечити: 1) облаштування у місцях прийому фізичних і юридичних осіб в адміністративних органах та центрах надання адміністративних послуг інформаційних стендів із розміщенням на них відповідних зразків документів та інформації в обсязі, достатньому для отримання адміністративної послуги без сторонньої допомоги; 2) створення та функціонування веб-сторінок з розміщенням на них інформації про порядок надання відповідних адміністративних послуг; 3) здійснення посадовими особами адміністративних органів прийому та консультування фізичних і юридичних осіб згідно з графіком, затвердженим керівником відповідного адміністративного органу. Кількість годин прийому фізичних і юридичних осіб має становити не менше 34 годин на тиждень, у тому числі в суботу – не менше 6 годин; 4) опублікування періодично (не рідше одного разу на рік) у засобах масової інформації відомостей про порядок надання адміністративних послуг; 5) надання за зверненнями фізичних, юридичних осіб, що можуть надходити через засоби телекомунікації (телефон, пошта, електронна пошта, інші засоби зв'язку), однаково прийнятні для фізичних, юридичних осіб і адміністративного органу, інформації про порядок надання адміністративних послуг; 6) видання довідково-інформаційних матеріалів про адміністративні послуги, які надаються адміністративним органом, та безоплатне розповсюдження таких матеріалів у приміщеннях адміністративного органу та у центрах надання адміністративних послуг; 7) облаштування скриньки для висловлення зауважень та пропозицій фізичними і юридичними особами щодо якості надання адміністративних послуг, щорічне аналізування таких зауважень і пропозицій та вжиття відповідних заходів. Стандарт надання адміністративної послуги – документ, який містить вичерпну інформацію про підстави надання адміністративної послуги, перелік документів, необхідних для отримання адміністративної послуги, порядок та розмір плати за надання такої послуги, строк надання адміністративної послуги, пільги щодо її отримання, вид адміністративного акта, який приймається в результаті надання відповідної адміністративної послуги, підстави відмови у наданні адміністративної послуги, а також про організацію роботи адміністративного органу з надання такої послуги. Інформація про організацію роботи адміністративного органу з надання адміністративної послуги має містити відомості про номери телефонів, за якими надається інформація про порядок надання адміністративної послуги, місце (адресу), режим роботи адміністративного органу (центру надання адміністративних послуг) і прийому фізичних, юридичних осіб, які звертаються за отриманням адміністративної послуги, а також електронну адресу офіційної веб-сторінки адміністративного органу. Стандартом надання адміністративної послуги не можуть визначатися права і обов'язки фізичних, юридичних осіб, повноваження адміністративних органів. Стандарт надання адміністративної послуги розробляється відповідно до методичних рекомендацій з розроблення стандартів адміністративних послуг, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Фізична особа має право на отримання адміністративної послуги у відповідному адміністративному органі чи центрі надання адміністративних послуг, незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування такої особи, крім випадків, установлених законом. Юридична особа має право на отримання адміністративної послуги у відповідному адміністративному органі чи центрі надання адміністративних послуг за місцезнаходженням такої особи або у випадках, передбачених законом, – за місцем провадження діяльності, знаходження об'єкта. Надання адміністративних послуг в електронній формі та доступ фізичних і юридичних осіб до інформації про адміністративні послуги з використанням мережі Інтернет забезпечується Єдиним державним порталом адміністративних послуг. Вимоги до Єдиного державного порталу адміністративних послуг, порядку його функціонування та розміщення на ньому інформації про адміністративні послуги встановлюються Кабінетом Міністрів України. Єдиний державний портал адміністративних послуг забезпечує: 1) доступ фізичних і юридичних осіб до інформації про адміністративні послуги; 2) доступність для копіювання і заповнення в електронній формі заяв та інших документів, необхідних для отримання адміністративних послуг; 3) можливість подання фізичними і юридичними особами заяви за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку; 4) можливість отримання фізичними і юридичними особами інформації про хід розгляду їх заяв; 5) можливість отримання фізичними і юридичними особами за допомогою засобів телекомунікаційного зв'язку результатів надання адміністративних послуг; 6) можливість здійснення фізичними і юридичними особами оплати за надання адміністративної послуги дистанційно, в електронній формі. Персональну відповідальність за виконання Закону несуть керівники адміністративних органів, посадові і службові особи, які уповноважені відповідно до закону надавати адміністративні послуги, адміністратори. За порушення встановленого порядку надання адміністративних послуг винні особи несуть дисциплінарну, цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність згідно із законом. Збитки, завдані діями або бездіяльністю посадових осіб адміністративних органів, центрів надання адміністративних послуг, відшкодовуються за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів з подальшою реалізацією адміністративними органами права зворотної вимоги (регрес) до таких посадових осіб щодо відшкодування збитків, завданих державному бюджету, місцевим бюджетам, у встановленому законодавством порядку.

Начальник управління

Павло Робертович Деміховський